Skolledarnätverk genom Ruc

Idag har jag fått med mig massor av erfarenheter och nya kunskaper som likasinnade besitter.

Vad är lärprocesser- pedagogiskt ledarskap i teori och praktik.          -samarbetande (kollegiala) förskolor gör skillnad i praktiken.     -förskolechefens förmåga att leda lärandets lärande.                 -leda och organisera för kollegialt lärande.                                            Ja här kan man ju uppehålla sig en stund i tanken…. Även nedanstående fråga väcker en viss reflektion:                               -verksamhetsutveckling-vad menar vi med det och varför ska vi hålla på med det?

Att ha en helhets ide i sin kommun/omr/fsk kan vara framgångsrikt.                               – är vägledande för utformningen av arbetsorganisationsfaktorer som resurser, tidsanvändning, rutiner mm.                                                -ligger  till grund för prioriteringar av frågor att lära om utv.organisationen.                 -skapar kontinuitet som möjliggör långsiktig planering och långsiktiga utvecklingsprocesser.                     – Skapar mening, samhörighet och identitet.

Ytterligare frågor att ställa sig som fsk.chef och pedagog:             – Vad vill vi att chefer, pedagoger, barn och annan personal ska lära, uppleva och bemöta på förskolan?                     – Vad vill vi att barnen som lämnar förskolan ska få med sig! – Vad kännetecknar god kvalité i ledning, i pedagog roll och i förskolans lärandemiljöer?            

Vilken dag och kväll jag har haft, många tankar har satts igång. Utöver alla tankar fick jag även vistas i underbar miljö, det  var återigen en del i det jag uppskattar. Att jag även fick reflektera och umgås m min föredetta kollega gjorde dagen till en 100%🤗


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *